Game

Xbox + Steam = Game Over pre konkurenciu? Microsoft možno chystá ťah desaťročia

Predstav si, že zapneš svoj Xbox… a podľa chuti si zahraješ niečo z Xbox Storu alebo z plaformy Steam. Sci-fi? Nie podľa čerstvých únikov! Microsoft údajne interne testuje integráciu legendárneho PC obchodu Steam priamo do svojho konzolového prostredia. A ak je to pravda, herný svet čaká revolúcia, ktorú si nikto nepredstavoval ani v najdivokejších snoch.

Leaker eXtas1stv: Microsoft už testuje integráciu Steamu!

Únik pochádza od dôveryhodného leakera eXtas1stv, ktorý má na konte viacero presných predpovedí týkajúcich sa Xboxu a PlayStation. Tentokrát tvrdí, že „môže potvrdiť“, že Microsoft vykonáva interné testy na integráciu Steamu do Xbox Store. Hoci ide zatiaľ o zákulisnú informáciu, v hernom svete to okamžite vyvolalo vlnu špekulácií, nádeje… aj paniky medzi konkurenciou.

A aby toho nebolo málo, na internet unikol obrázok novej verzie Xbox rozhrania, kde sa v menu nachádza aj možnosť „Steam“. Obrázok bol rýchlo stiahnutý, čo mnohí považujú za ďalší dôkaz, že nejde o podvrh, ale o skutočný test.

Čo by spojenie Steam + Xbox znamenalo pre hráčov?

Ak by sa táto integrácia naozaj stala realitou, ide o najväčší presah PC hier do konzolového sveta v histórii. Tu sú hlavné dôvody, prečo by to bolo obrovské:

1. Jednotná knižnica hier naprieč platformami

Kto má Xbox a zároveň hrá na PC, vie, že prepínanie medzi Steamom a Xbox Game Store je nepraktické. Integrovaný Steam by znamenal, že si svoje PC hry zo Steamu spustíš priamo na Xboxe – buď cez cloud, alebo natívne, ak to hardvér dovolí.

2. Viac hier, väčší výber, nižšie ceny

Steam je známy svojimi obrovskými výpredajmi, často neporovnateľnými s tým, čo ponúka Xbox Store. Ak by sa zľavy a tituly zo Steamu dostali do Xbox prostredia, hráči by výrazne ušetrili – a zároveň získali prístup k tisíckam titulov, ktoré sa doteraz konzolám vyhýbali.

3. Cross-save a cross-play bez bariér

Predstav si, že začneš hrať na PC a plynule pokračuješ na Xboxe – bez akýchkoľvek obmedzení. Synchronizácia uložených pozícií, achievementov a dokonca aj multiplayerové partie naprieč zariadeniami? To je herná nirvána.

Prečo by to Microsoft vôbec robil?

Na prvý pohľad sa zdá nepravdepodobné, že by gigant ako Microsoft pustil do svojho systému konkurenčný obchod. Ale pozor – Steam nie je konkurencia, ale doplnok.

Microsoft sa v posledných rokoch sústreďuje na ekosystém a služby, nie na uzavretosť. Game Pass, cloud gaming cez xCloud, a hlavne ich snaha spojiť Xbox a Windows do jednej hernej platformy ukazujú, že Microsoft chce byť skôr „Netflixom hier“ než tradičným konzolovým rivalom.

A ak hráči milujú Steam (čo milujú), prečo im ho neponúknuť aj na Xboxe?

Valve by bolo nadšené – a Sony … vystrašené?

Z pohľadu Valve – prevádzkovateľa Steamu – by bol tento krok obrovským rozšírením ich dosahu. Predstav si milióny Xbox hráčov, ktorí si cez konzolu kupujú Steam hry. Zisky pre Valve by vystrelili do výšin.

Ale teraz sa pozrime na druhú stranu barikády: Sony a ich uzavretý systém. Ak Microsoft ponúkne Xbox hráčom nielen Game Pass, ale aj Steam, PlayStation ostane opäť pozadu. A zatiaľ čo Xbox hráč bude prechádzať z Elden Ringu na Baldur’s Gate 3 s pár klikmi, majiteľ PS5 bude čakať, či mu Sony vôbec dovolí uložiť hru do cloudu.

Zhrnutie: zatiaľ len testy, ale… niečo sa pečie

Oficiálne Microsoft samozrejme mlčí. Ale úniky, ktoré sa zhodujú z viacerých zdrojov, vizuálny dôkaz v podobe obrázkov, a hlavne trend smerujúci k zjednoteniu platformy Xbox a PC – to všetko napovedá, že nejde o dym bez ohňa.

Ako by integrácia Steam + Xbox mohla fungovať technicky?

Ak sa pýtaš, ako by to celé vlastne fungovalo – existujú dve realistické možnosti:

1. Cloudová integrácia

Najpravdepodobnejší scenár je ten, že Microsoft umožní hráčom streamovať svoje Steam hry cez cloud priamo na Xboxe. Už teraz Xbox Series X/S dokážu streamovať tituly z Game Passu cez xCloud. Pridať podporu pre Steam by znamenalo len aktualizovať rozhranie a pridať kompatibilitu so Steam účtom.

2. Natívne spustenie vybraných Steam hier

V tomto prípade by Microsoft umožnil inštaláciu a spustenie kompatibilných hier zo Steamu priamo v Xbox prostredí. To však vyžaduje, aby dané hry bežali na Windowsovom jadre – čo Series X technicky má. Otázne je len, ako by sa riešila podpora ovládača, optimalizácia a zabezpečenie proti cheatovaniu.

Realisticky očakávame hybridný model, kde sa budú niektoré Steam hry streamovať a niektoré spúšťať natívne.

Aké sú prekážky, ktoré by to mohli celé zastaviť?

Nadšenie je veľké, ale musíme byť úprimní – nie je to bez rizík:

  • Licencie a práva: Niektorí vydavatelia nemusia chcieť, aby sa ich Steam tituly spúšťali na konzole bez špeciálneho povolenia.
  • Technická zložitosť: Xbox síce beží na upravenom Windowse, ale nie je to klasický PC. Spúšťať „bežné“ hry zo Steamu nebude jednoduché.
  • Bezpečnosť: Otvoriť systém Xbox pre externý obchod znamená vystaviť ho väčšiemu riziku pirátstva a cheatovania.

Aj preto sa Microsoft možno rozhodne integrovať len určitú časť Steamu, napríklad cez cloud, a postupne testovať odozvu trhu.

Čo by to znamenalo pre Game Pass a cloud gaming?

Ak sa Steam naozaj dostane do Xboxu, najväčšou otázkou bude: čo to spraví s Game Passom?

Na prvý pohľad sa zdá, že by to mohlo byť v rozpore. Veď Game Pass je predsa o tom, že si „nekupuješ“ hry, ale si ich prenajímaš v rámci predplatného. No keď sa na to pozrieme bližšie:

  • Steam môže rozšíriť ponuku hier mimo Game Passu – teda dať hráčom možnosť kúpiť si tie tituly, ktoré nie sú v ponuke predplatného.
  • Microsoft môže profitovať z každého nákupu cez Xbox rozhranie, aj keď ide o Steam titul.
  • Hráči získajú slobodu: Kto chce Game Pass? Má ho. Kto chce Steam? Má ho. Xbox sa stáva najuniverzálnejšou platformou na svete.

To by bol vážny úder pre PlayStation aj Nintendo, ktoré stavajú na uzavretých ekosystémoch.

Kedy by sme sa toho mohli dočkať?

Presný dátum samozrejme nepoznáme, ale špekuluje sa, že už koncom roka 2025 by mohla prísť verejná beta testovacej verzie tejto funkcie – najprv pre Insider program Xboxu.

Najskôr to uvidia PC hráči s Windows 11, ktorí používajú aplikáciu Xbox. Práve tam by sa mohli objaviť náznaky toho, ako bude fungovať prepojenie so Steamom – napríklad zobrazovanie Steam hier v knižnici, možnosť ich streamovať, alebo priamo spúšťať cez Xbox UI.

Ak všetko pôjde dobre, rok 2026 by mohol byť rokom, kedy sa Xbox oficiálne prepojí so Steamom – a to by bol bod zlomu pre celý herný trh.

Záver: Xbox sa mení na herný multivesmír

Čo sme doteraz mali rozdelené – Xbox, Steam, PC, konzoly – sa môže konečne spojiť. A ak Microsoft tento plán dotiahne do konca, z Xboxu sa stane nie len konzola, ale ultimátna herná platforma. Otvorená, slobodná, všestranná.

Steam na Xboxe by bol dôkazom, že hranie nemusí byť o exkluzivitách a uzavretých systémoch, ale o slobode výberu a komforte hráča.

Dušan

Dušan - šéfredaktor, ktorý tvrdí, že multitasking je mýtus... zatiaľ čo vedie tím, píše článok, pije latte a plánuje budúcnosť WySat Multimedia. Všetko naraz. Občas úspešne.

Avatar photo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *