Virtuálna Realita

XBOX Game Pass VR novinky – Jún (Červen) 2025

Virtuálna realita a služba Xbox Game Pass na PC sa v posledných týždňoch výrazne prelínajú. Hoci Xbox konzoly stále oficiálne VR nepodporujú, hráči na PC s Game Passom majú k dispozícii pestrú paletu hier s VR zážitkom – či už s natívnou podporou VR, alebo prostredníctvom fanúšikovských modov. Prinášame prehľad najdôležitejších noviniek a aktualizácií v tejto oblasti za mesiac jún 2025 (vrátane záveru mája), spolu so stručným výhľadom do budúcnosti.

VR tituly v PC Game Pass a aktuálny stav podpory

Microsoft síce neplánuje vlastný VR hardvér pre Xbox , no na PC platforme je VR plnohodnotnou súčasťou ekosystému Game Pass. V ponuke PC Game Pass nájdeme viacero hier s oficiálnou VR podporou, napríklad letecký simulátor Microsoft Flight Simulator, vesmírne dobrodružstvo No Man’s Sky, pretekársku sériu F1 22/23/24/25 či akčnú vesmírnu strieľačku Star Wars: Squadrons. Tieto tituly umožňujú priamo v nastaveniach prepnúť do VR režimu a ponoriť sa do hry s headsetom. Zaujímavosťou je, že v prípade Flight Simulatora tvorcovia prezradili, že 10–15 % hráčov ho hráva vo VR – čo predstavuje nezanedbateľnú časť komunity. Aj preto nový Microsoft Flight Simulator 2024 štartuje hneď od prvého dňa s plnou VR podporou a vylepšeným zážitkom. Asobo (vývojár Flight Simulatora) prezentoval na preview akciách vylepšenú VR grafiku a plynulosť; očakáva sa, že VR režim bude v MSFS 2024 ešte viac vyladený než v predchádzajúcej verzii.

Ďalším výrazným VR lákadlom v ponuke Game Pass na PC je No Man’s Sky, ktorá sa už dávnejšie stala jedným z pilierov VR hrania. Táto nekonečná vesmírna sandbox hra od Hello Games podporuje VR na PC natívne a pravidelne dostáva obsahové balíky rozširujúce aj VR zážitok. Práve začiatkom júna vyšlo rozsiahle bezplatné DLC No Man’s Sky: BEACON, ktoré zásadne mení správu planétárnych osád. Hráč sa po novom môže stať „starostom“ viacerých kolónií, stavať rôzne budovy (vrátane barov s vlastnou hudbou či dielní na výrobu lodí) a komunikovať s obyvateľmi, ktorí majú unikátne vlastnosti. Pribudla dokonca nová frakcia robotických osadníkov Autophage s vlastnou architektúrou a stavebnými dielmi. Pre VR dobrodruhov to znamená ešte pohlcujúcejší zážitok – prechádzať sa po detailnejšie spracovaných osadách, spravovať ich a brániť pred nájazdmi pirátov v plnej virtuálnej realite. Okrem toho BEACON priniesol množstvo vylepšení pohodlia (napr. možnosť vypnúť hlas exosuitu či lepšie “snapovanie” pri stavaní základní), ktoré ocenia aj VR hráči. No Man’s Sky sa tak neustále rozrastá a potvrdzuje svoj status jednej z najlepších VR hier v rámci Game Pass.

Do kategórie natívne VR titulov patrí aj pretekárska séria F1 od EA/Codemasters. Najnovší diel EA Sports F1 25 vyšiel koncom mája 2025 a pokračuje v trende plnej podpory VR na PC (podobne ako F1 22 a 23). Hráči s VR headsetmi si tak môžu vychutnať kokpit monopostu Formuly 1 v mierke 1:1 a rozhliadať sa po okruhu z perspektívy pilota. Pre predplatiteľov Game Pass Ultimate je dostupná 5-hodinová skúšobná verzia F1 25 cez EA Play už od 27. mája. Stačí mať aktívne členstvo (EA Play je zahrnuté v PC Game Pass) a stiahnuť trial – postup v kariére či príbehovom režime Braking Point sa v prípade kúpy plnej verzie prenesie. Plná verzia F1 25 zatiaľ v Game Passe nie je (novinky od EA väčšinou pribúdajú až neskôr), avšak vďaka trialu a zľave 10 % na kúpu (pre EA Play členov) si môžu fanúšikovia VR jazdu otestovať. Hoci konzolové verzie F1 25 VR nepodporujú, na PC ide už o štvrtý ročník v rade s voliteľným VR režimom.

Za zmienku stojí tiež Minecraft Java Edition (tiež v ponuke PC Game Pass) síce natívne VR nemá, ale komunita vytvorila mod Vivecraft, ktorý umožňuje plnohodnotné VR hranie aj s touto verziou hry. Hranie Minecraftu vo VR pridáva úplne nový rozmer, od majestátneho pocitu v životnej veľkosti stavieb až po intenzívnejšie lekanie sa Creeperov za chrbtom.

Celkovo možno povedať, že katalóg Game Pass na PC aktuálne ponúka desiatky hier vhodných pre VR. Nechýbajú simulátory (popri Flight Simulatore aj MechWarrior 5: Mercenaries s komunitným VR modom či Subnautica, ktorá mala experimentálnu VR podporu), akčné adventúry (napr. trilógia Hitman World of Assassination podporovala VR na PC – bola v Game Passe minulý rok, hoci aktuálne v službe nie je), horory a FPS (Resident Evil 7 je dostupný cez cloud a jeho PC verzia má VR mod, viac nižšie) a dokonca aj prehistorické survivaly ako ARK: Survival Evolved (táto hra obsahovala oficiálny VR “tekbow” režim, hoci kvalitatívne neoslnil). Nie všetky VR tituly zostávajú v knižnici natrvalo – hry ako Tetris Effect či Skyrim VR (samostatná edícia Skyrimu) sa v Game Passe momentálne nenachádzajú.

Júnové novinky – aktualizácie a rekordy vo VR hrách cez Game Pass

Začiatok júna 2025 priniesol viacero významných udalostí na poli VR hrania u Game Pass titulov. Okrem už spomínaného update No Man’s Sky: BEACON (vydaného 4. júna) zarezonovalo hernou scénou aj meno DOOM: The Dark Ages. Ide o nový prírastok do legendárnej DOOM série od id Software – podľa všetkého prequel k moderným hrám DOOM (2016) a DOOM Eternal, zasadený do temného stredovekého prostredia. Hra vyšla koncom mája 2025 a okamžite zaznamenala obrovský úspech: počas 5 dní ju vyskúšali 3 milióny hráčov, čím prekonala tempo nábehu hráčov DOOM Eternal. Výraznú rolu v tomto úspechu zohral práve Xbox Game Pass – DOOM: The Dark Ages bol dostupný v predplatnom od day one, takže drvivá väčšina z miliónov hráčov pochádza z Game Pass komunity. Tento titul síce nemá oficiálny VR režim, no rekordne rýchlo sa dočkal fanúšikovskej VR modifikácie. Známy moder Luke Ross (autor série R.E.A.L. VR modov) už pár týždňov po vydaní sprístupnil svoju VR úpravu DOOM: The Dark Ages pre podporovateľov na Patreone. Podobne ako pri jeho predchádzajúcich modoch, VR funguje s headsetovým sledovaním pohybu hlavy a zameriavania, avšak bez motion kontrolerov – na ovládanie je potrebný gamepad alebo klávesnica/myš. Podľa prvých dojmov je boj v DOOMe vo VR neuveriteľne rýchly a pre nováčikov až ohromujúci zážitok. VR mod zatiaľ nepodporuje technológiu DLSS na NVIDIA grafikách a obsahuje určité technické obmedzenia, no autor ich plánuje doladiť v budúcich aktualizáciách. Zaujímavosťou je, že Ross tentokrát vyskúšal aj nástroj OptiScaler, ktorý prekladá volania DLSS pre AMD karty – vďaka tomu si mod môžu vychutnať aj hráči s Radeon GPU. Rýchla dostupnosť VR modu pre taký populárny titul, akým je DOOM: The Dark Ages, opäť demonštruje dynamiku komunity – VR nadšenci nemusia čakať na oficiálnu podporu, často sa jej chopia talentovaní moderi.

Ďalšou zaujímavou novinkou z konca mája je uvoľnenie VR modu pre Starfield, veľké sci-fi RPG od Bethesda Game Studios. Starfield vyšiel v septembri 2023 (takisto rovno v Game Passe) a hoci oficiálne VR nepodporuje, komunita dúfala v moderské riešenie. Vo februári 2025 sa to stalo realitou – moder známy pod prezývkou Mutar po takmer roku vývoja vydal prvú verziu svojho Starfield VR modu. Mod je postavený na open-source základoch REFramework (ktoré poháňajú aj populárne VR modifikácie Resident Evil hier). Starfield vo VR tak beží v stereoskopickom 3D režime s plným 6DoF sledovaním (pohyb a rotácia hlavy vo všetkých osiach). Keďže ide o neoficiálny mod, ovládanie je obmedzené – používa sa gamepad a prípadne mierenie pohybom hlavy (motion kontrolery zatiaľ nie sú implementované). Napriek tomu je úžasné môcť sa po prvý raz prejsť po mimozemských planétach Starfieldu v plnej virtuálnej realite. Mod je zatiaľ dostupný pre podporovateľov na Patreone za symbolické 3 USD, čo mnohí fanúšikovia radi zaplatili. Samozrejme, ako pri väčšine PC VR modov, hardvérové nároky sú vysoké – autor testoval Starfield VR na grafike RTX 4090 pri rozlíšení cca 3300×3300 pre každé oko. Podpora starších a slabších zostáv tak nie je garantovaná, no postupné optimalizácie môžu časom prísť. Zaujímavosťou je, že Mutar okrem Starfieldu pracuje aj na VR mode pre horor Alan Wake 2. Ten zatiaľ nie je dokončený, no fakt, že už niekoľko mesiacov po vydaní AW2 (ktorý vyšiel na jeseň 2023) existuje rozpracovaná VR modifikácia, svedčí o nadšení komunity. Je však otázne, či Alan Wake 2 niekedy zavíta do Game Passu (aktuálne ho vydal Epic Games na PC), takže VR mod môže potešiť skôr majiteľov hry mimo predplatného.

Vývoj na poli VR modov nepoľavuje ani inde. Legendárny moder Luke Ross okrem spomínaného DOOMa stihol v máji 2025 teasovať aj ďalší projekt – tentoraz pre Death Stranding. Táto netradičná sci-fi hra od Hidea Kojimu bola v roku 2022 krátko dostupná v PC Game Passe a mnohí dúfajú, že sa vráti. Ross medzitým 18. mája zverejnil ukážku z pripravovaného VR modu pre Death Stranding, takže je len otázkou času, kedy bude možné túlať sa po post-apokalyptickej Amerike s balíkmi na chrbte vo VR režime. Podľa náznakov pôjde opäť o „Luke Ross štýl“ – čiže hra v prvej osobe s podporou headsetu, no bez VR ovládačov (hraním na gamepade). Majitelia Game Passu možno Death Stranding aktuálne v knižnici nemajú, ale ak sa mod objaví a hra by sa vrátila do ponuky, pôjde o ďalší zaujímavý VR zážitok v rámci predplatného.

Okrem toho sa komunita teší na možný príchod Unity VR Injector modulu (projekt UUVR od modera Raicuparta), ktorý by mohol sprístupniť VR hranie aj v hrách postavených na Unity engine. V Unreal Engine tituloch už podobný nástroj (UEVR Injector) funguje – vďaka nemu si VR zapnete v rôznych Game Pass hrách využívajúcich Unreal jediným klikom. Patria sem napríklad Jedi: Fallen Order a Survivor, Ghostwire: Tokyo, Grounded, Remnant 2, Deep Rock Galactic a mnohé ďalšie. Unity injektor by mohol podobne sprístupniť VR napríklad v populárnych hrách ako Valheim (ten bol istý čas v Game Passe a má aj komunitný VR mod), prípadne v stratégii Cities: Skylines 2 alebo iných Unity hrách, ak sa objavia v predplatnom. Hoci UUVR zatiaľ v čase písania článku nevyšiel, jeho vývoj signalizuje ďalšie rozširovanie možností VR hrania popri Game Passe.

Budúcnosť VR v Xbox ekosystéme – opatrný postup bez vlastného hardvéru

Napriek všetkým spomenutým úspechom a novinkám ostáva faktom, že Microsoft zatiaľ nemá vlastnú VR súpravu pre Xbox a oficiálne sa sústreďuje na iné stratégie. Šéf Xboxu Phil Spencer už skôr avizoval, že firma momentálne nemá v pláne vyrábať VR headset a radšej sa v spotrebiteľskej sfére zameriava „na softvér“ a obsah. Tento prístup vidieť aj v nedávnych krokoch – Microsoft sa skôr snaží sprístupniť svoje hry na existujúcich VR platformách než budovať vlastnú. V novembri 2024 tak napríklad spustil Xbox Cloud Gaming aplikáciu pre headsety Meta Quest 2/3. Predplatitelia Game Pass Ultimate si vďaka tomu v headsete môžu zahrať tradičné „ploché“ Xbox hry na virtuálnej 2D obrazovke (streamované z cloudu) – nejde o plnohodnotné VR verzie, ale o akýsi virtuálny kinosál, kde sa hry premietajú na veľké plátno v priestore. Ide však o zaujímavý bonus, najmä keď vaše PC nestíha – stačí vám Quest 2/3 a cez cloud v ňom rozbehnete akúkoľvek Game Pass hru (hoci len v 2D režime). Tento krok ilustruje filozofiu Microsoftu: robiť VR zážitky dostupnými skrz ekosystém Xbox bez nutnosti vlastného hardvéru. Kým Sony má svoj PS VR2 a konkurencia ako Valve či Meta vlastné headsety, Xbox stavil na kompatibilitu a otvorenosť – ak už VR máte, využijete ho na PC s Game Passom; ak nie, Xbox vám ho (zatiaľ) predávať nebude.

Do budúcna sa preto nedajú čakať rýchle zmeny v konzolovej vetve – VR ostane doménou PC platformy a to skrz prvé aj tretie strany. Microsoft bude pravdepodobne pokračovať v pridávaní hier do Game Passu, ktoré majú VR mód na PC (či už pôjde o ďalšie závody, simulátory alebo indie tituly s VR). Tiež môžeme predpokladať, že všetky veľké first-party hry od Xbox Game Studios, ak budú na PC, umožnia aspoň základnú kompatibilitu s VR modmi vďaka podpore moderskej komunity a otvorenejšej správe súborov. Mimochodom, stojí za zmienku, že Microsoft v uplynulých rokoch zjednodušil modovanie hier z Microsoft Store – pridal možnosť tzv. Advanced Installation, kde sa hra nainštaluje do používateľsky prístupného priečinka. Vďaka tomu už moderi nemajú také ťažkosti s UWP aplikáciami a väčšinu modov (ako spomínané VR injectory či .dll hacky) možno aplikovať aj na Game Pass verzie hier. Tento ústretový krok výrazne pomohol komunite – príkladom je VR mod Two Forks VR pre hru Firewatch, ktorý v Xbox verzii vyžadoval práve pokročilú inštaláciu cez Xbox Insider Hub. Výsledkom je, že PC Game Pass sa stal priateľskejšou platformou pre modderov a tí tak môžu ľahšie prinášať VR do hier, ktoré to oficiálne neponúkajú.

Na záver možno skonštatovať, že júlový horizont VR hrania cez Game Pass vyzerá pre fanúšikov sľubne. Máme tu čerstvé obsahové balíky (No Man’s Sky), úplne nové VR-kompatibilné hry (F1 25), dokonca celé nové blockbustre (Doom: The Dark Ages) okamžite vylepšené VR modmi a tiež ambiciózne projekty komunity (Starfield VR mod, nadchádzajúci Death Stranding VR mod). Xbox ekosystém sa síce nesústreďuje na vlastný VR hardvér, ale v rámci PC platformy umožňuje kombináciu Game Passu a VR plnohodnotne využiť. Technicky zameraní hráči, ktorí vlastnia VR headset, tak majú neustále niečo nové na objavovanie – či už ide o potulky galaxiou ako pilot v kokpite, preteky F1 v ultra realistickom zobrazení alebo adrenalínové boje proti démonom v Doom, všetko v pohlcujúcom virtuálnom svete. VR hranie a Game Pass sa ukazujú ako ideálna kombinácia pre tých, čo radi skúšajú nové veci – a tempo, akým pribúdajú VR zážitky, naznačuje, že to najlepšie nás možno ešte len čaká.

Nezabudni sledovať aj naše ďalšie mesačné súhrny pre Meta QuestSteam VR a PSVR2!

Mirko

Mirko je mozgovňa WooDooTechu pre umelú inteligenciu, počítačové siete a smart home technológie. Tento útly génius, tvrdý Linuxák, píše články, ktoré rozmotajú aj tie najzamotanejšie technologické témy. Keď práve neoptimalizuje domáce siete alebo netrénuje AI modely, ladí svoj pracovný priestor na maximálnu efektivitu – lebo v jeho svete má všetko svoje presné miesto... okrem chaosu.

Avatar photo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *