GameVirtuálna Realita

Valve to neurobilo, ale on áno: Half Life – Alyx na Queste 3 je realita! (z časti)

V roku 2020 sme zažili výbuch emócií vo VR komunite. Valve vypustilo do sveta titul Half-Life: Alyx, ktorý nielenže oživil legendárnu sériu, ale posunul hranice virtuálnej reality na novú úroveň. Hra si vyslúžila uznanie za svoju realistickú fyziku, interakcie, atmosféru a technické spracovanie. Problém? Potrebovali ste na ňu herný počítač za tisícky eur a kvalitný VR headset pripojený cez káble.

Ale teraz, v roku 2025, sa objavuje šialený nápad. Niekomu napadlo: „Čo ak by sme Half-Life: Alyx rozbehli na samostatnom VR headsete ako Meta Quest 3, bez PC, bez káblov?“ A niekto to naozaj skúsil.

Boris Novikov a jeho experiment: Alyx beží na Queste 3

Developer a experimentátor Boris Novikov (alias dnnkeeper) sa pustil do niečoho, čo väčšina VR nadšencov považovala za nemožné. Vzal úvodnú scénu z Half-Life: Alyx a pokúsil sa ju preniesť na Quest 3 ako natívnu aplikáciu.

Nepoužil cloud streaming, PC Link, ani Virtual Desktop. Išlo o čisto lokálne spustenie na zariadení s mobilným čipsetom Snapdragon XR2 Gen 2.

A hoci ide zatiaľ len o demo scénu (konkrétne úvodná prechádzka sa po City 17), ide o revolučný príklad toho, čo vôbec je možné.

Technické zákulisie: Ako sa portovalo?

Novikov musel kompletne preniesť geometriu, textúry, efekty a svetelné podmienky z originálneho Source 2 enginu do Unity, ktorý má podstatne odlišný systém spracovania grafiky.

Použil tzv. „baked lighting“ (predvypočítané osvetlenie), obmedzil dynamické tiene, aplikoval occlusion culling (skrytie neviditeľných objektov) a vylúčil niektoré časti geometrie, ktoré by mohli zahltiť pamäť zariadenia.

Výsledok? FPS medzi 36 a 72 snímkami za sekundu v závislosti od hústoty scény. A hoci hra neobsahuje interaktívne prvky ako manipulácia s objektmi, otváranie skríň či šplhanie, samotná atmosféra City 17 ostala zachovaná.

Meta Quest 3: Potenciál v dlani

Meta Quest 3 je momentálne najvýkonnejší samostatný VR headset na trhu za relatívne rozumnú cenu. Disponuje výrazne lepším čipsetom ako predchodca, RGB passthrough kamerami, vylepšenou optikou a podstatne širším FOV (zorným poľom).

Je teda prirodzené, že sa nadšenci snažia skúšať jeho limity.

Ak Half-Life: Alyx vie aspoň v čiastočnej forme bežať priamo na Queste, otvára sa cesta aj pre iné veľké AAA tituly z PC platformy.

Reakcie komunity

VR komunita je rozdelená. Čast ľudí považuje tento experiment za technický zázrak. Iní tvrdia, že bez interakcie, fyziky a déjà vu momentov to není ten pravý Alyx.

Treba si ale uvedomiť, že nejde o plný port. Ide o technologickú ukážku, že niečo, čo bolo kedysi mysliteľné len pre drahý PC VR, sa pomaly dostáva do mobilného sveta.

A to je dôležité. Lebo to znamená, že VR sa demokratizuje.

Nádej do budúcnosti: Konverzie a VR remaky

Už teraz existuje komunita modderov, ktorí sa pokúšajú portovať klasické hry do VR sveta.

Ale Boris Novikov ukazuje, že existuje aj druhá cesta: adaptácie AAA VR hier na samostatné platformy. A to bez nutnosti streamingu alebo cloudu.

Ak sa nájde dostatočný záujem, čakajme fan-remaky hier v ľahších verziách optimalizovaných pre Quest.

Prínos pre herný priemysel

Ak AAA títuly ako Alyx dostanú natívnu podporu na mobilných headsetoch, otvára sa obrovský trh. Nie každý má PC za 2000 €, ale headset za 500 € si už kúpi viac ľudí.

Znamená to viac predajov, väčší záujem o VR obsah a postupnú transformáciu od „niche hobby“ ku mainstreamu.

Má to ale háčik

Nie všetko je ružové. Portovanie do Unity nie je oficiálne, ide o fan projekt. Existuje riziko, že Valve zasiahne kvôli autorským právam.

Navyše, ak budeme masovo portovať zložité hry na slabší hardvér, môžeme skončiť s „chudobnými“ verziami, ktoré zoberú hre dušu.

Preto je dôležité udržať kvalitu a vedieť, kedy radšej pustiť hru cez PC link.

Je toto budúcnosť VR?

Portovanie Half-Life: Alyx na Meta Quest 3 nie je o tom, že si teraz zahrajeme celú hru bez káblov. Je to o výskume hraníc. O tom, čo bude možné o rok, dva, tri.

Boris Novikov ukázal, že hranice sa dajú potlačiť. A ak výrobcovia headsetov budú počúvať komunitu, možno raz uvidíme aj Alyx 2 ako launch titul pre Quest 5. Bez kompromisov.

A to by mohla byť skutočná VR revolúcia.

Demo si môžete stiahnuť na odkaze TU. Jeho veľkosť je 1,58 GB.

Dušan

Dušan - šéfredaktor, ktorý tvrdí, že multitasking je mýtus... zatiaľ čo vedie tím, píše článok, pije latte a plánuje budúcnosť WySat Multimedia. Všetko naraz. Občas úspešne.

Avatar photo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *