Elektromobilita

Tesla potichu vylepšila svoje najluxusnejšie autá – čo teraz ponúkajú Model S a X?

Spoločnosť Tesla opäť upriamila pozornosť na svoje dva najluxusnejšie modely – sedan Model S a SUV Model X. Nejde síce o úplne nové generácie, no vynovené verzie pre rok 2025 prinášajú množstvo úprav, ktoré môžu byť rozhodujúce pre tých, čo zvažujú kúpu prémiového elektromobilu. Zmeny sa týkajú najmä jazdného komfortu, technológie, interiéru a trochu aj exteriéru. A, ako sa dalo čakať, aj ceny.

Vyššia cena, vyšší štandard?

Obidva modely sú po facelifte citeľne drahšie – približne o 4 500 až 5 000 dolárov viac než ich predchodcovia. Nový Model S vo verzii Long Range začína na 84 990 dolároch, zatiaľ čo výkonnejší Plaid začína tesne pod hranicou 100-tisíc. Model X Long Range štartuje na 89 990 a Plaid verzia atakuje 105 000 dolárov.

Hoci táto cenová úprava nie je úplne zanedbateľná, Tesla ju obhajuje tým, že zákazníci dostanú viac – či už ide o komfort, pokročilú techniku, alebo dojazd. Otázne je, či to skutočne pocítia aj bežní vodiči, alebo je to najmä o pocite z „prémiovosti“.

Komfort nadovšetko: lepšia izolácia a tichší interiér

Jednou z najvýraznejších zmien je dôraz na jazdný komfort. Modely S a X sú teraz vďaka novým silentblokom a vylepšenej podvozkovej geometrii podstatne tichšie. Tesla pridala aj aktívne potláčanie hluku – systém, ktorý pomocou reproduktorov vytvára protihlukový signál a eliminuje nepríjemné zvuky zvonku.

Ak niekto doteraz považoval Model S za „príliš športovo tvrdý“, nová verzia je zrejme presne to, čo čakal – elegantný kĺzavý pohyb po ceste, takmer bez vibrácií a ruchu.

Dojazd, ktorý dáva zmysel

Pre tých, čo jazdia na dlhé vzdialenosti, bude dôležitá aj informácia o lepšom dojazde. Tesla Model S Long Range prešiel v testoch cez 660 kilometrov na jedno nabitie (410 míľ), čím sa drží na čele v segmente. Model X síce neponúka až taký extrémny dojazd, no vylepšenia priniesli menší nárast a k tomu aj viac miesta pre pasažierov – konkrétne približne o 70 litrov batožinového priestoru navyše.

To môže byť zaujímavé najmä pre rodiny alebo ľudí, ktorí často cestujú s plným autom.

Svetelná show aj vo vnútri

Zmeny sa dotkli aj interiéru. Okrem spomínaného zlepšeného odhlučnenia pribudlo aj nové ambientné osvetlenie, ktoré sa vie prispôsobiť nálade a dokonca spustiť svetelnú animáciu pri nastupovaní. Táto funkcia bola predtým vyhradená najmä pre Model 3 a Y, teraz ju Tesla pridáva aj do prémiových áut.

Tým sa snaží vytvoriť celkový „wow efekt“, ktorý zažijete ešte skôr, než sa vôbec rozbehnete. Detaily ako tieto nie sú o funkčnosti, ale o emócii – a v tomto prípade ide o snahu dotiahnuť zážitok takmer na úroveň značiek ako BMW alebo Mercedes.

Adaptívne svetlá a lepšia technika

Aj keď exteriér ostal na prvý pohľad takmer nezmenený, pod kapotou a za čelným sklom sa toho deje viac, než sa zdá. Tesla do nových modelov S a X implementovala adaptívne svetlomety s dynamickými lúčmi, ktoré sa vedia prispôsobiť premávke, natočiť podľa zakrivenia cesty a aktívne znížiť oslnenie oproti idúcich áut. V Európe je to bežná vec, ale v USA ide o výrazný posun, ktorý konečne začína dávať zmysel aj mimo luxusných značiek ako Audi či Mercedes.

Okrem toho Tesla upravila rozmiestnenie kamier pre autopilota a parkovanie. Po novom má vozidlo lepšie pokrytie – pribudli nové snímače v prednom nárazníku a v B-stĺpiku. Tie umožňujú pokročilé funkcie ako „Smart Summon“, čiže privolanie vozidla z parkovacieho miesta bez nutnosti byť vo vnútri.

Zákulisne sa hovorí aj o príprave na ďalšiu generáciu softvéru pre plne autonómne riadenie (Full Self-Driving), hoci v Európe stále čakáme na reálnu implementáciu.

Zmeny, ktoré si možno ani nevšimnete

Nie všetky novinky sú dramatické – niektoré zmeny sú také jemné, že si ich človek všimne až časom. Napríklad Plaid verzie majú teraz odlišne tvarované difúzory, čo má zlepšiť aerodynamiku pri vysokých rýchlostiach. Model S Plaid však paradoxne stratil kúsok svojej výnimočnosti – jeho maximálna rýchlosť bola znížená z 322 km/h na zhruba 240 km/h.

Na druhej strane, to zrejme zaujme len zlomok vodičov. Reálne je totiž dôležitejšie zrýchlenie a plynulá jazda, v čom zostáva Plaid stále jedným z najrýchlejších elektromobilov sveta.

Zaujímavosťou je aj vyradenie známeho „yoke“ volantu z bežnej výbavy – po novom ho Tesla ponúka už len ako príplatok (cca 1 000 dolárov) a len pre Plaid verziu. Klasický volant sa vracia ako štandard – a mnohí fanúšikovia to vítajú s nadšením. Netreba byť pilot stíhačky, aby si človek vedel užiť Teslu naplno.

Nové disky a farba „Frost Blue“

Tesla sa pohrala aj s detailmi dizajnu kolies. Model S teraz prichádza s diskami Magnetite (v štandarde), pričom za príplatok sú dostupné aj dizajnové disky Volarium. Model X zas dostáva nové disky s názvami Perihelix a Machina, ktoré okrem štýlu zlepšujú aj aerodynamiku.

Zákazníkov môže potešiť aj nová farba karosérie – elegantná svetlomodrá „Frost Blue“, ktorá bola zatiaľ exkluzívna pre niektoré špeciálne edície. V kombinácii s tmavými doplnkami a čiernym sklom pôsobí auto futuristicky a zároveň prémiovo.

Stojí facelift za tie peniaze?

To je otázka, ktorú si položí asi každý fanúšik značky. Na jednej strane Tesla neprišla s revolúciou – žiadna 800-voltová architektúra, žiadny nový typ batérií či dramatický prerod dizajnu. Na druhej strane však ponúka vylepšenia, ktoré dávajú zmysel – tichšiu jazdu, viac priestoru, lepší výhľad, nové osvetlenie a mierne zvýšený dojazd.

Ak teda niekto zvažuje Model S alebo X a neponáhľal sa s nákupom, práve teraz môže byť správna chvíľa. Nové verzie sú drahšie, ale rozdiel nie je drastický – a zážitok za volantom by mal byť opäť o kúsok lepší.

Záver: Evolúcia namiesto revolúcie

Modely S a X pre rok 2025 ukazujú, že Tesla nechce (alebo nepotrebuje) vždy prísť s niečím šokujúcim. Namiesto toho sa zamerala na zlepšenie toho, čo už fungovalo – a priniesla facelift, ktorý síce nepôsobí dramaticky, no v konečnom dôsledku spríjemňuje každodenný život s elektromobilom.

Ak sa dá budúcnosť elektromobility zhrnúť do jednej myšlienky, možno práve tento facelift ukazuje, že kvalita, komfort a dojazd sú dôležitejšie než senzácia.

Vlado

Vlado je dušou redakcie WooDooTech pre všetko, čo má štyri kolesá a ide na elektrinu. Vedie sekciu elektromobility, testuje najnovšie gadgety aj VR hry a popri tom stíha byť skvelým automechanikom. Keď práve neobjavuje svet technológií, nájdete ho pri automobilových pretekoch – na trati alebo v prvej rade fanúšikov.

Avatar photo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *