Recenzia: Train Sim World VR: New York – Keď sa vlak zábavy vykoľají ešte pred odchodom
Virtuálna realita je často oslavovaná ako brána do iného sveta. Očakávaš, že si nasadíš headset, a ocitneš sa v epicentre diania – či už v pretekárskom aute, v boji so zombíkmi alebo… v rušni MTA vlaku brázdiacom Manhattan. Znie to dobre, však? Lenže Train Sim World VR: New York (TSW VR: NY) ukazuje, že aj vo VR sa dá zaspať pri „hraní“. A nie preto, že je to pokojné, ale preto, že je to neuveriteľne… nudné.
Čo vlastne ponúka TSW VR: NY?
Train Sim World je známa séria vlakových simulátorov od britského štúdia Dovetail Games. Hráči sa v nej učia ovládať rôzne typy vlakov, dodržiavať harmonogramy, pracovať s rôznymi traťami a technikou. Na obrazovke počítača je to síce veľmi špecifický žáner, ale má svoju fanúšikovskú základňu.
Lenže VR verzia… no, to je už iná stanica.
TSW VR: NY sa snaží preniesť časť obsahu pôvodnej flat hry do VR headsetov – konkrétne na Meta Quest 2 a 3. Hráč má možnosť jazdiť vlakmi po trase medzi New Yorkom a New Jersey, vystupovať z kabíny, pozerať sa okolo seba a „zažiť“ atmosféru reálnej železnice. Alebo teda aspoň o to sa hra pokúša.
Hrateľnosť: Opakovanie je matka nudy
Režimy sú tri: Career, Journey a Explore. V Career režime robíš to isté dokola – štart, zastavenie, otvorenie dverí, zatvorenie dverí, štart, zastavenie… Opäť. A opäť. A ešte raz. Po chvíli máš pocit, že tvoje mozgové bunky tiež vystúpili na predchádzajúcej stanici.
Journey režim sa snaží byť o niečo „hlbší“, no v skutočnosti je to to isté len s menej jasnými inštrukciami. A Explore režim, ktorý by mohol byť zábavnou prechádzkou po staniciach, ťa odmení prázdnymi nástupišťami a absolútnou absenciou života.
Niekto by mohol povedať, že ide o „meditatívny zážitok“. Ale v skutočnosti je to len veľmi dobre skrytá nuda.

Grafika: No…
Ak čakáš detailne spracovaný Manhattan alebo realistických cestujúcich, budeš veľmi rýchlo rozčarovaný. Grafické spracovanie je podpriemerné – rozmazané textúry, neanimovaní NPC, bugy pri načítavaní prostredia. A čo je najhoršie – vo VR to všetko bije do očí ešte viac.
Niektorí používatelia hlásia, že občas videli vlak „prepadnúť sa“ pod trať. Iní zaznamenali NPC stojace vo vzduchu. A niektoré recenzie sa vyslovene sťažujú, že trailer k hre bol upravený tak, že vyzerá oveľa lepšie ako skutočná hra – a to je vo svete VR veľké faux pas. Moje skúsenosti sú, že to všetko je pravda.
Zvuk: Veľkomesto nikdy nespí… Ale v tejto hre sú všetci v kóme
Zvuková kulisa je absolútne nevýrazná. Vlak síce hučí, ale to je asi tak všetko. Žiadne rozhovory, žiadna atmosféra, žiadny ambientný šum veľkomesta. Niektorí hráči sa dokonca sťažujú, že zvuky sú občas oneskorené alebo sa vôbec nespustia.
Vo VR je zvuk extrémne dôležitý na vytváranie imerzie. Tu mám pocit, že hrám starú MS DOS hru, len s moderným headsetom.
Ovládanie a technické aspekty
Tu musím byť férový – ovládanie je relatívne dobre vyriešené. Prvky v kabíne sú interaktívne, intuitívne rozložené a väčšina funkcií funguje tak, ako má. V tomto smere vývojári odviedli celkom dobrú prácu, najmä pre nováčikov vo VR. FPS je stabilné a pohyb nie je príliš trhaný.
Ale to je asi tak všetko. Technicky hra trpí na množstvo nedotiahnutých detailov – napríklad chýbajúca interakcia s NPC, bugy pri kolíziách a veľmi slabá umelá inteligencia.

Názory používateľov po celom svete
Bol som zvedavý čo na to hovoria iný hráči. No nebol som prekvapený. Na Reddite, Discorde Dovetail Games a fórach ako Steam Community alebo Meta Quest subreddit sa dá nájsť množstvo frustrácie. Niekoľko citátov:
„Keby to bola free hra, tak by som si len povzdychol. Ale za túto cenu je to drzé.“
„Vyzerá to, že vývojári nikdy VR poriadne nehrali.“
„Milujem vlakové simulátory, ale po 15 minútach som to vypol. A to som fanúšik.“
Niekoľko užívateľov priznalo, že si hru refundovali hneď po prvom spustení. Naopak, malé percento hráčov ju obhajuje tým, že „je to stále začiatok“ a že „sú to predsa vlaky, to má byť pomalé“. Nuž, vlaková jazda môže byť pomalá – ale nemala by byť neznesiteľne nudná.
Porovnanie s konkurenciou
Ak si chceš zajazdiť vo VR, odporúčam radšej:
- Derail Valley – realistický simulátor s vynikajúcim fyzikálnym modelom a výbornou VR implementáciou.
V porovnaní s ním pôsobí TSW VR: NY ako nedokončená tech-demo verzia hry, ktorú niekto omylom publikoval v obchode. Samozrejme chápem že sú to rôzne platformy. Ale veľmi dobre viem na čo Quest má a načo nie. A pri TSW VR: NY má určite na viac.

Potenciál a odporúčania pre vývojárov
Aj napriek všetkej kritike, hra má určitý potenciál – ak by sa jej vývojári venovali s vážnosťou. Čo sa asi ale nestane. Už vidím tú tlačovú správu štúdia: Opúšťame VR lebo …. Tu je ale niekoľko návrhov, ako by sa dala zachrániť:
- Pridať reálnu interakciu s cestujúcimi a prostredím
- Zlepšiť grafiku a textúry špeciálne pre VR
- Zaviesť náhodné udalosti (poruchy, počasie, nehody) pre viac zábavy
- Aktualizovať zvukovú kulisu – mestský šum, hlásenia, rozhovory
- Vylepšiť vernosť kabín a možnosť voľného pohybu po vlaku
Bez týchto zmien však ostane len digitálnym múzeom premrhaných VR príležitostí.

Záverečné hodnotenie: Hra pre vlakofilov… ktorí už stratili chuť na zábavu
Train Sim World VR: New York je ako vlak, ktorý prichádza neskoro, špinavý a prázdny. Nadšenci vlakových simulátorov možno na chvíľu zatnú zuby a zvezú sa, ale aj tí najvernejší budú pravdepodobne znechutení.
Vo svete, kde máme realistické VR zážitky z vesmíru, bojiska či stredoveku, by mal byť vlak v New Yorku malina. Ale TSW VR: NY je zatiaľ len tvrdé, suché pečivo bez masla.
