GameVirtuálna Realita

Recenzia: Dark Trip – psychedelický únik do nočnej mory

Dark Trip je netradičný VR titul žánru escape room, ktorý mieša psychologický horor s pátracím príbehom. Hráte za detektíva, ktorý sa pri vyšetrovaní záhadného zmiznutia mladej ženy musí uchyľovať k užívaniu halucinogénnych látok, aby dokázal riešiť hádanky vo svojom okolí. Výsledkom je psychedelická jazda, v ktorej sa hranice reality a halucinácie stierajú a hráč prežíva bizarné vízie – od plaziacich sa chápadiel až po pozorujúce očné bulvy. Dark Trip tak ponúka jeden z najunikátnejších a najbizarnejších VR zážitkov, aké sú momentálne k dispozícii.

Dej hry sa odohráva v malom nemeckom meste, kde bez stopy zmizla dcéra miestneho podnikateľa. Ako súkromný detektív sa vydávate do opusteného laboratória, ktoré ukrýva temné tajomstvá nacistických experimentov a okultných rituálov. Zdanlivo opustené priestory čoskoro odhalia, že pokusy ďalej prebiehajú – a vy sami sa stávate ich súčasťou. Prostredníctvom dokumentov, notebookov zamestnancov a výpovedí testovacích subjektov postupne skladáte obraz o zvrátenom projekte, v ktorom sa prelína lovecraftovský horor s psychedelickými víziami a sadomasochistickou symbolikou. Príbeh je nelineárny a mätúci (často neviete, čo je skutočnosť a čo halucinácia), čím udržuje hráča v neustálom napätí.

Hra je v súčasnosti dostupná pre Meta Quest 2 a Quest 3 (v rámci platformy Meta Quest Store) ako titul v programe Early Access (predbežný prístup). Ide o epizodický projekt – momentálne je vonku Epizóda 1, ktorá obsahuje približne 10 úrovní (miestností) a vydrží na cca 2 hodiny hrania. Ďalšie dve epizódy sú už vo vývoji a kompletné vydanie hry (všetky tri epizódy) tvorcovia plánujú na rok 2026, okrem Questu aj na PC VR (Steam) a herné konzoly. Dark Trip si aj napriek skorému prístupu získal priaznivé ohlasy – hráči oceňujú originalitu a atmosféru (na Quest Store si drží veľmi vysoké hodnotenie). Cena hry je momentálne nastavená relatívne nízko, okolo 10 €, čo z nej robí ľahko dostupný titul. (K dispozícii demo, no vzhľadom na priaznivú cenu a Early Access model tvorcovia lákajú skúsiť hru s prísľubom budúcich bezplatných aktualizácií obsahu v rámci tohto nákupu.)

Technické spracovanie – grafika, ovládanie a VR optimalizácia

Dark Trip beží na platforme Meta Quest veľmi plynulo a vývojári z iTales VR očividne prispôsobili hru obmedzenému výkonu standalone headsetov. Grafická stránka používa štýl simulovaného realizmu – prostredia sú detailné, s množstvom industriálnych prvkov, potrubí, strojov a bizarných objektov naokolo. Prostredia pôsobia teskne a stiesnene, čo podporuje hororovú atmosféru. Treba dodať, že počas halucinogénnych “tripov” sa vizuál ešte viac zvýrazňuje: na stenách sa objavujú organické objekty (napríklad chápadlá či pulzujúce mäso), bábiky v životnej veľkosti s obscénnym vzhľadom sa zjavujú a miznú, a celé okolie sa môže deformovať či meniť farby. Tieto efekty sú spracované pôsobivo a plynulo, bez znateľných poklesov snímkovej frekvencie – Quest 3 ich zvláda bez problémov a aj na Quest 2 hra beží podľa hráčov spoľahlivo (hoci s o čosi slabšími detailmi).

Ovládanie a pohyb v priestore sú riešené príkladne. Hra podporuje kompletný systém VR locomotion – môžete sa pohybovať teleportovaním aj plynulou chôdzou pomocou joysticku a hra zvláda aj roomscale režim, ak máte dostatok miesta. Vďaka tomu si Dark Trip užijú aj hráči citliví na nevoľnosť (teleportáciu si viete zapnúť ako pohodlnú alternatívu). Interakcie s objektmi sú založené na ručnom uchopovaní a manipulácii – typicky beriete do rúk predmety ako kľúče, dokumenty, súčiastky, ktoré následne používate na riešenie puzzlov. Autori nedávno zapracovali aj na animáciách postáv: v prostredí sa vyskytuje tajomná postava menom “Medium” (médium), ktorá bola spočiatku zobrazená len provizórnym modelom, no v aktualizácii Epizódy 1 dostala plnohodnotný 3D model s plynulými animáciami. Celkovo je technické spracovanie na indie pomery veľmi solídne – grafika navodzuje správnu atmosféru a ovládanie je intuitívne. Občas ešte narazíte na drobné nedostatky (napr. občasné glitche fyziky objektov alebo drobné bugy typické pre Early Access verzie), no nič z toho výrazne nekazí zážitok.

Hra je dostupná v šiestich jazykoch (angličtina, francúzština, nemčina, španielčina, taliančina a ruština)– slovenčina síce chýba, no anglické texty sú písané relatívne jednoduchým štýlom, takže porozumie aj stredne pokročilý angličtinár. Zvuková stránka dopĺňa atmosféru – ambientné zvuky laboratória, vzdialené vzdychy či šepoty a mrazivá hudba udržujú hráča v strehu. Hra našťastie nespolieha na prehnané zvukové ľakačky; hudba a zvuky slúžia viac na budovanie napätia než na lacné vyskakovacie infarkty.

Herné mechaniky a zážitok z hrania

Základná herná slučka v Dark Trip vychádza z konceptu escape room adventúr: hráč je uzavretý v sérii miestností, z ktorých musí uniknúť riešením rôznych hádaniek. Každá miestnosť predstavuje samostatnú kapitolu s unikátnymi úlohami, pričom progres často vyžaduje nájsť ukryté predmety či informácie a správne ich využiť. Hádanky zahrňujú napríklad skladanie mechanických zariadení, zadávanie kódov do zámkov, hľadanie kľúčov, prepínanie pák, dekódovanie zašifrovaných správ a podobne – skrátka klasický repertoár escape room puzzlov, avšak ozvláštnený jednou zásadnou novinkou. Tou je už spomínaný “duálny” stav vedomia hlavnej postavy. V každej úrovni totiž máte k dispozícii pilulky, po ktorých požití sa okolitý svet drasticky zmení. Tento halucinogénny mód odhalí skryté objekty a nápovedy, ktoré v triezvom stave nie sú viditeľné. Zároveň môže spôsobiť aj zmenu samotných mechanizmov – napríklad zamknuté dvere, ktoré by inak vyžadovali kľúč, sa počas halucinácie správajú inak, a naopak niektoré inak neprekonateľné prekážky sa dajú zdolať práve iba v reálnom (sober) stave. Každú miestnosť je tak možné vyriešiť dvoma odlišnými spôsobmi – buď za triezva, alebo “sfetovane” – čo ponúka rôzne perspektívy a zvyšuje znovuhrateľnosť.

Hra hráča nenúti používať halucinácie neustále; je len na vás, kedy sa rozhodnete “dať si trip”. Väčšina hráčov pravdepodobne siahne po tabletke vždy, keď ju objaví (je to lákavé a často aj potrebné pre postup), no je zaujímavé, že niektoré hádanky sa dajú logicky vyriešiť aj bez tohto triku. Dizajn hádaniek je celkovo dobre vyvážený – väčšina úloh dáva zmysel a po pochopení základných princípov sú riešenia pomerne intuitívne. Obtiažnosť postupne mierne narastá, no nikdy nejde o vyslovený brain-teaser, ktorý by hráča frustroval nezmyselnou logikou. Za zmienku stojí azda jedna neskoršia puzzle sekvencia s ladením rádia, ktorá pôsobí zdĺhavo a skúša skôr trpezlivosť než dôvtip. Našťastie ide o výnimku; celkovo je hrateľnosť prístupná aj menej skúseným dobrodruhom.

Atmosféra hry je kapitolou samou o sebe. Dark Trip exceluje v budovaní pocitu nepokoja a zvrátenosti. Groteskné prostredia laboratória plné klietok, reťazí, pentagramov a biologických kuriozít v kombinácii s tichom prerušovaným iba vlastnými krokmi či kvapkajúcou vodou vytvárajú silný psychologický tlak. Hráč nikdy nevie, čo číha za ďalšími dverami – či už to bude nový desivý experiment, alebo vlastná halucinácia. Hra sa pritom nespolieha na prvoplánové ľakačky; strach pramení skôr z odpornej vizuality a bizarných scén, ktoré postupne odhaľujete. Napríklad, počas halucinácií môžete naraziť na figuríny v latexových oblekoch alebo explicitné náznaky sadomasochistických rituálov, ktoré rozhodne nie sú pre slabé povahy. Táto dospelácka tematika robí z Dark Trip pomerne kontroverzný počin – dokonca musel čeliť problémom pri schvaľovaní na Steame práve kvôli obsahu zahŕňajúcemu drogy a nacistické motívy. Ak vám však nevadí hororový materiál s príchuťou gore a erotiky, hra vás odmení nezabudnuteľnou atmosférou, ktorá sa vryje pod kožu. Nechýbajú ani odkazy na lovecraftovské mýty a okultizmus – v jednom puzzle napríklad manipulujete s veľkým mechanickým pentagramom, inde zas skladáte dokopy roztrhané listy posadnutého vedca, čo umocňuje dojem, že odhaľujete niečo, čo malo zostať skryté.

Príbehové podanie v aktuálnej verzii (Epizóda 1) prirodzene nekulminuje do úplného finále – skôr než plnohodnotný záver ponúkne množstvo indícií a otázok, ktoré budú zrejme zodpovedané až v nadchádzajúcich epizódach. Napriek tomu má Epizóda 1 uspokojivú gradáciu a pôsobí ako kvalitný prológ k väčšiemu celku. Hra si hráča drží v neustálej neistote ohľadom vlastného rozuzlenia, čo spolu s unikátnou mechanikou halucinácií znamená, že takýto štýl zážitku inde nenájdete.

Zaujímavosti a špeciality hry

  • Dvojitý pohľad na hádanky: Unikátna mechanika striedania triezveho a omámeného stavu umožňuje riešiť každý problém rôznymi spôsobmi. Hráč si tak vlastne užíva dve varianty tej istej hry – musí premýšľať “normálne” aj “psychedelicky”, čo je koncept, aký nemá obdobu v iných VR hrách.
  • Inšpirácia skutočnou históriou: Hlavný antagonista, doktor Mengele, odkazuje na reálnu postavu nacistického lekára známeho zvrátenými pokusmi na ľuďoch. Dark Trip sa nebojí kontroverzie a mieri do temných vôd – prepája nacistické experimenty, halucinogénne drogy a okultné vedy do jediného príbehu, čo z neho robí dosť výstredný počin v rámci VR scény.
  • Kontroverzia a cenzúra: Pre vyššie spomínané témy narazili vývojári na problémy pri uvádzaní hry na platforme Steam. Schvaľovací proces si vyžiadal dodatočné byrokratické kroky – Steam dokonca žiadal po tvorcoch sprístupnenie hrateľného dema kvôli citlivému obsahu s drogami a nacizmom. Tím iTales VR nakoniec musel kuriózne obísť systém tým, že poslal build hry recenzentom zo Steamu cez zaheslovaný archív, keďže klasická cesta zlyhala. Hra takmer nebola na Steame ani vedená ako “Coming Soon”, no napokon sa tam predsa dostala (v čase recenzie je však stále len v predbežnom prístupe na Meta Quest).
  • Ocenenie na DevGAMM 2025: Ešte pred dokončením Epizódy 1 získal Dark Trip uznanie na hernej konferencii DevGAMM Gdaňsk 2025, kde vyhral súťaž Game Roast. Ide o netradičnú akciu, kde známi veteráni herného priemyslu humorne “grilujú” pripravované indie hry a autori musia svoje dielo obhájiť. Dark Trip si z tohto stretnutia odniesol víťazstvo, čo naznačuje, že aj napriek kontroverzii má projekt kvalitu, ktorá dokáže zaujať odbornú porotu.
  • Budúci obsah a plány: Tvorcovia aktívne pracujú na Epizóde 2 a 3 (príbehový dizajn má na starosti Sergey Lobov) a sľubujú priebežné vylepšenia. Kompletná verzia s troma epizódami má vyjsť v roku 2026 na Meta Quest Store aj SteamVR. Dá sa očakávať, že súčasní majitelia Early Access verzie dostanú ďalšie epizódy formou aktualizácií. Taktiež dúfajme, že s plnou verziou pribudnú achievementy a možno aj podpora pre iné platformy (vývojári spomínali záujem o konzoly novej generácie).

Hodnotenie a pre koho je hra vhodná

Dark Trip je odvážna a inovatívna VR hra, ktorá vyniká svojím konceptom a atmosférou, no momentálne ju limituje krátkosť a rozpracovanosť (ide len o prvú časť širšieho príbehu). Ako výrazný experiment v žánri únikových adventúr si od nás odnáša pochvalu za originálne nápady – mechanika halucinácií je zábavná a funkčná, hádanky sú solídne a pocit ponoru do hry (immersivity) je výnimočný. Na druhej strane, ak by sme mali hodnotiť hru ako celok už teraz, musíme zohľadniť, že príbeh nekončí a herná doba (~2 hod.) nie je príliš dlhá. V aktuálnom stave by sme Dark Trip ohodnotili na tri hviezdičky zo štyroch – ako veľmi sľubný zážitok pre fanúšikov žánru, ktorý však potrebuje doručiť ďalší obsah, aby naplno rozvinul svoj potenciál. Ak však vezmeme do úvahy, že ide o Early Access titul za pár eur, ide o výbornú hodnotu a ak vás premisa zaujala, stojí za to do hry investovať a podporiť tak jej ďalší vývoj.

Pre koho áno: Dark Trip nadchne hráčov, ktorí obľubujú hororové adventúry a únikové hry a vítajú temné, psychologicky ladené príbehy. Ak patríte medzi tých, čo hľadajú vo VR niečo nové a neboja sa kontroverzných námetov, táto hra je priamo pre vás. Taktiež ak vás baví riešenie hádaniek a ocenili by ste netradičný “dvojitý pohľad” na svet hry, budete spokojní. V neposlednom rade poteší fanúšikov indie titulov, ktorí radi sledujú, ako sa hra postupne vyvíja a zlepšuje (tu môžete byť pri tom od začiatku).

Pre koho nie: Ak nemáte radi horor alebo vám vadia vyslovene dospelé a znepokojivé scény (násilie, gore, sexuálne deviácie), Dark Trip radšej vynechajte – mohol by vám byť nepríjemný. Taktiež ak očakávate technicky vypulírovaný, dlhý a uzavretý AAA zážitok, Early Access indie projekt tohto druhu vás asi neuspokojí. Hra neobsahuje akciu ani súboje, takže hráči túžiaci po streľbe či dynamike tu nič také nenájdu. No a napokon – Dark Trip je singleplayerový zážitok; ak preferujete multiplayer alebo kooperatívne VR hry, tu musíte pátrať sami.

Osobný názor

Musím uznať, že Dark Trip ma príjemne prekvapil. Ako fanúšik VR adventúr som už zažil viacero únikových hier, ale táto má skutočne jedinečný charakter. Najviac oceňujem odvahu tvorcov – zakomponovať do hry tému drog a spracovať ju ako herný mechanizmus chce kus kreativity a rizika, no tu to funguje na výbornú. Atmosféra hry mi pripomenula staré dobré časy, keď som prvýkrát hral Silent Hill alebo Amnesiu – ten mrazivý pocit neistoty a zvedavosti, čo bude za rohom. Niektoré scény sú poriadne divné (v tom najlepšom zmysle) a ešte dlho po zložení headsetu som nad nimi premýšľal. Samozrejme, hra má aj muchy: krátka herná doba ma nechala trochu napätého a sklamaného, že nemôžem okamžite pokračovať v príbehu. Tiež verím, že v ďalších epizódach autori pridajú viac komplexných hádaniek, lebo párkrát som mal pocit, že by sa dalo ísť ešte hlbšie.

Celkovo však Dark Trip hodnotím veľmi pozitívne. Je to presne ten typ indie projektu, ktorý posúva hranice VR ako média – či už vizuálne, alebo obsahovo. Určite by som hru neodporučil každému (nie je to rodinná zábava na nedeľné popoludnie), ale ak máte chuť na niečo odlišné a nebojíte sa temnoty, smelo do toho. Osobne sa teším na ďalšie epizódy a držím palce iTales VR, aby dotiahli tento sľubný koncept do úspešného finále. Dark Trip mi totiž ukázal, že aj vo VR sa dá ešte stále prekvapiť niečím, čo tu doposiaľ nebolo – a za to má u mňa veľké plus. Z mojej strany by to mohol byť plný počet. Tú jednu hviezdičku si zataľ nechávam v zálohe až bude plná verzia hry. Ak jej ostanú terajšie kvality, tak recenziu upravím a tú hviezdičku pridám.

Dušan

Dušan - šéfredaktor, ktorý tvrdí, že multitasking je mýtus... zatiaľ čo vedie tím, píše článok, pije latte a plánuje budúcnosť WySat Multimedia. Všetko naraz. Občas úspešne.

Avatar photo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *