
Pico útočí! Čínska odpoveď na Quest a Apple Vision Pro je bližšie, než si myslíte
Keď sa dnes povie „virtuálna realita“, väčšina z nás si okamžite vybaví značky ako Meta, Apple alebo Sony. Znie to logicky – veď Meta Quest séria ovládla západný trh, Apple Vision Pro spustil vlnu diskusií o budúcnosti XR a PlayStation VR2 zas priniesol konzolovým hráčom nový rozmer zážitkov. No bol by veľký omyl zabudnúť na hráča, ktorý síce operuje z tieňa, no má ambíciu zamiešať kartami: Pico Interactive.
TikTok v helme? Pico patrí pod ByteDance
Pico nie je žiadny garážový startup. Vlastní ho technologický gigant ByteDance, ktorý svetu dal TikTok – aplikáciu, ktorá totálne prekopala svet sociálnych médií. Táto podpora zabezpečuje Picu nielen kapitál, ale aj prístup k špičkovým vývojovým tímom a silnej infraštruktúre. A práve to robí z Pica veľmi vážneho konkurenta v oblasti standalone VR headsetov.
Aktuálne je ich najznámejším produktom Pico 4, ktorý sa v Európe prakticky dopredáva za cenu porovnateľnú s Meta Quest 2, no ponúka technicky vyspelejší hardvér. Dizajnovo tenší predný modul, kvalitnejšie šošovky (pancake optics), lepšia rovnováha na hlave a výborný farebný passtrough z neho robia veľmi príjemné zariadenie pre každodenné používanie.

Pico 4 Ultra a smer k zmiešanej realite
Novším prírastkom v ich portfóliu je Pico 4 Ultra – vylepšená verzia s čipom Snapdragon XR2 Gen 1, známym aj zo zariadení ako Meta Quest 2 či Vive Focus 3. Táto verzia už aktívne využíva passtrough kamery nielen na sledovanie okolia, ale aj na zmiešanú realitu (MR) – teda vrstvenie digitálneho obsahu do skutočného prostredia. Hoci to nie je na úrovni Vision Pro, pre mainstreamového používateľa ide o vítaný krok vpred.
Zariadenie beží na vlastnom Pico OS, ktorý čoraz viac podporuje OpenXR 1.1 – otvorený štandard umožňujúci vývojárom jednoducho portovať hry a aplikácie medzi rôznymi VR platformami. To je obrovská výhoda pre tvorcov, ktorí nechcú byť viazaní iba na Meta alebo SteamVR ekosystém.

Full-body tracking bez Hollywoodu
Jednou z najväčších zaujímavostí, ktorú Pico nedávno predstavil, je rozšírený tracking celého tela bez potreby profesionálneho motion capture systému. Vďaka trackovaciemu pásu na driek a dvojici senzorov na nohy dokáže headset snímať pohyby nielen hlavy a rúk, ale aj trupu a dolných končatín.
Toto riešenie je zatiaľ unikátne v rámci standalone headsetov – Meta síce testuje podobné riešenia, ale Pico ho už predáva. Výsledok? Tanečné VR hry, fitness aplikácie, alebo VRChat avatar s realistickým pohybom sú zrazu oveľa autentickejšie. A najmä – to všetko bez nutnosti šialenej výbavy alebo externých kamier.

Kam kráča Pico? Ambície s názvom 4S a globálna expanzia
Aj keď Pico momentálne dominuje predovšetkým v čínskom a ázijskom regióne, jeho prítomnosť v Európe je čoraz citeľnejšia. V niektorých krajinách dokonca prekonal Meta Quest 2 v predajoch, a to najmä vďaka agresívnej cene, vyššiemu rozlíšeniu displeja a lepšiemu hardvérovému vyváženiu.
Napriek tomu, že v USA oficiálne distribúciu Pico headsetov prakticky nevidíme, európski fanúšikovia VR technológie si Pico 4 zamilovali – a čoraz viac vývojárov začína svoje tituly adaptovať aj pre túto platformu.
Na obzore Pico 4S
V zákulisí sa už šepká o pripravovanom modeli Pico 4S – akomsi „refreshi“ súčasného headsetu, ktorý má priniesť mierne zlepšenie výkonu a kvality displeja. Informácie zatiaľ nie sú oficiálne, no medzi vývojármi sa už objavujú SDK súbory a referencie na nový model.
Cieľ je zrejmý: nenechať Meta Quest 3 vládnuť sám. Pico chce byť alternatívou pre tých, ktorým nevyhovuje Meta ekosystém (či už z etických, technologických alebo komunitných dôvodov), no zároveň hľadajú moderný standalone headset s dobrou podporou.
Ak sa naplnia očakávania, Pico 4S by mohol doraziť ešte pred koncom roka a poskytnúť vylepšený zážitok hlavne v oblasti zmiešanej reality a komfortu.
Softvérový ekosystém: slabé miesto… zatiaľ
Jednou z najslabších stránok Pico zatiaľ zostáva softvérový obchod – ten síce obsahuje niektoré známe tituly ako Superhot VR, Walkabout Mini Golf či Les Mills Bodycombat, no stále mu chýbajú veľké AAA tituly a exkluzivity, ktoré nájdeme na Meta Quest Store.
Našťastie, kompatibilita s OpenXR a čoraz väčšia komunita okolo PCVR umožňuje používateľom pripojiť headset k PC a spustiť tituly cez SteamVR. Tu sa ukazuje výhoda: Pico je flexibilné zariadenie – dá sa používať ako standalone headset, ale aj ako PCVR headset, čím konkuruje aj zariadeniam ako HTC Vive alebo Valve Index.
Pritom samotný dizajn ostáva minimalistický, dobre vyvážený a pohodlný aj pri dlhšom používaní. A čo je najlepšie – vďaka veľmi efektívnemu chladeniu nemá Pico problém ani s náročnejšími aplikáciami.

Pre koho je Pico?
Pico headsety sú vynikajúcou voľbou najmä pre:
- Fitness nadšencov: vďaka dobrej ergonómii a možnosti full-body trackingu.
- Tanečné a sociálne VR: VRChat funguje výborne a s celotelovým sledovaním sú zážitky podstatne realistickejšie.
- Tých, ktorí nechcú byť v Meta ekosystéme: či už kvôli súkromiu, cenzúre alebo iným dôvodom.
- Technologických fajnšmekrov: ktorí si chcú dopriať niečo mimo mainstreamu.

Záver: tichý konkurent, ktorý naberá na sile
Zatiaľ čo médiá oslavujú Apple Vision Pro a porovnávajú každý nový únik z Meta so svätým grálom, Pico potichu, ale vytrvalo buduje vlastné VR impérium. Síce nemá silu marketingu ako Meta ani magickú auru Applu, no jeho produkty sú technicky veľmi konkurencieschopné – a hlavne dostupné.
Ak hľadáte kvalitnú alternatívu ku Questu 3, no nechcete platiť za uzamknutý ekosystém, Pico môže byť presne to, čo hľadáte. A ak sa potvrdia správy o Pico 4S, možno už čoskoro budeme hovoriť nielen o „veľkej trojke“ VR, ale o veľkej štvorici.