Virtuálna Realita

Koniec smiešnych avatarov na Meta Quest? Meta vám zaplatí, aby vás nahradila dokonalou kópiou

Keď digitálna tvár prestáva byť vtipná a začína byť nebezpečne reálna

Už žiadne beztvaré postavičky s obrovskými očami a plastikovým úsmevom. Ak ste niekedy používali Meta Quest, najmä v appkách ako Horizon Worlds, Workrooms alebo Venues, viete, že doterajšie VR avatary pôsobia viac ako z lega než ako ľudia. Ale to sa má veľmi rýchlo zmeniť.

Spoločnosť Meta spúšťa projekt s názvom Project Warhol, ktorý má jeden jediný cieľ: vytvoriť fotorealistického digitálneho dvojníka, ktorý bude v reálnom čase kopírovať každý váš pohyb, pohľad aj mikroemóciu – a to všetko priamo vo vašom headsete Meta Quest.

A čo je najšialenejšie? Meta platí ľudí, aby jej pomohli s vývojom.

Codec Avatars: Keď avatary klamú mozog

Všetko sa točí okolo technológie zvanej Codec Avatars, ktorú Meta vyvíja už niekoľko rokov. Cieľ? Vytvoriť digitálnu podobu človeka, ktorá bude tak presná, že si náš mozog nevšimne rozdiel medzi skutočným a virtuálnym stretnutím. Tomu sa hovorí „metrická teleprítomnosť“.

Znie to ako sci-fi? Nie celkom. V roku 2022 Meta ukázala prototyp, kde avatar v reálnom čase napodobňuje výrazy tváre a pohyby úst. Sprvu na to boli potrebné špeciálne kamery a hodiny výpočtov. Dnes Meta zvládne vytvoriť realistický avatar z 4 selfie fotiek za pár minút – a pracuje na tom, aby to fungovalo v reálnom čase aj na bežnom headsete, ako je Quest 3.

Project Warhol: Meta vás chce naskenovať – a ešte vám zaplatí

V rámci projektu Warhol teraz Meta získava dáta od dobrovoľníkov v Pittsburghu, ktorí dostávajú 50 dolárov za hodinu za to, že pred kamerami robia výrazy tváre, gestá, čítajú vety a komunikujú v malých skupinách. Vznikajú tak obrovské databázy správania a emócií, ktoré budú použité na trénovanie avatarov novej generácie.

Táto iniciatíva sa neodohráva len na úrovni výskumu. Jej cieľom nasadiť túto technológiu do praxe už v horizonte najbližších rokov, možno mesiacov – konkrétne do zariadení Meta Quest 4. Už teraz Quest Pro dokáže snímať pohyb očí a časti tváre. Codec Avatars sú teda len logickým pokračovaním.

Meta Quest: Prečo je táto technológia kľúčová práve pre VR headsety?

Pre Meta Quest je realistická prítomnosť jedným z najväčších problémov. Aj keď sa pohyb tela a polohy hlavy snímajú pomerne presne, tvár – ktorá tvorí gro našej komunikácie – je doteraz veľkou slabinou. Sledovanie očí (eye-tracking) a mimiky síce existuje, no ich zobrazenie cez avatara je skôr komické než realistické.

V prostredí ako Horizon Workrooms, kde sa ľudia stretávajú na pracovných poradách v XR priestore, je to nepríjemné. Kolega sa síce smeje, ale jeho avatar no nedáva dostatočne najavo. V Horizon Worlds sa na teba usmieva postava, no je ako z hororu. Efekt prítomnosti tým trpí.

Codec Avatars to majú zmeniť.

Už čoskoro aj v Quest 4?

Doterajšie náznaky ukazujú, že Meta túto technológiu pravdepodobne prv implementuje v prostredí Messenger a WhatsApp hovoru, kde avatar nahradí vašu kameru – niečo ako AR maska, ale ultra realistická. No plná integrácia do VR sa očakáva s novou generáciou Quest headsetov, pravdepodobne v Meta Quest 4 alebo Quest Pro 2, ktoré budú mať dostatočný výkon a snímače.

Tvoj digitálny klon: nový spoluhráč, kolega aj herec

Predstav si budúcnosť, kde tvoj Quest headset sleduje tvoje oči, výrazy, a všetko prenáša do dokonalej 3D kópie teba. V Horizon Worlds tak budeš vyzerať ako ty, reagovať ako ty a dokonca sa môcť pozerať do očí inému človeku v digitálnom priestore – bez pocitu, že sa rozprávaš s robotom.

Čo to znamená pre hráčov? Reálne výrazy v multiplayer VR hrách. Čo pre biznis? Digitálne porady, kde vaši kolegovia reagujú na váš úsmev alebo pokrčené čelo. A čo pre kreatívcov? Streamovanie cez avatara bez straty súkromia.

Budúcnosť VR: Keď sa tvoj avatar začne správať ako ty… aj keď tam nie si

Možno si teraz hovoríte: „Dobre, môj avatar bude vyzerať ako ja. No a čo?“ Ale práve tu začína byť vec zaujímavá. Meta totiž nejde len po vizuálnej podobnosti. Chce zachytiť aj vaše správanie. To znamená, že avatar nebude len vaša škrupina, ale bude reagovať ako vy.

Áno, smerujeme k dobe, keď by vás váš avatar mohol zastúpiť aj bez toho, aby ste mali nasadený headset. Napríklad v prostredí Horizon Workrooms – digitálna verzia vás by sa mohla zúčastniť porady, zachytiť, čo sa tam dialo, a potom vám všetko zreferovať.

Meta už testuje tzv. personalizované predikčné modely, ktoré si pamätajú váš spôsob komunikácie, slovník, dokonca aj typické výrazy tváre. V spojení s Codec Avatars tak môžeme hovoriť o digitálnom dvojníkovi, ktorý vás jedného dňa možno úplne zastúpi v online priestore.

Meta Quest a AI: Nový level XR zážitkov

Pre headsety ako Meta Quest 3 a chystaný Quest 4 to znamená nový level interakcie. Predstav si:

  • Hráš multiplayerovku, no na chvíľu ťa niekto vyruší. Namiesto toho, aby tvoj avatar „zamrzol“, pokračuje v animácii podľa tvojho predchádzajúceho štýlu.
  • Tvoj digitálny klon sa zúčastní online eventu namiesto teba – a ty si ho pozrieš zo záznamu.
  • Virtuálne stretnutie s niekým, kto už nie je medzi nami, no jeho Codec Avatar zostal. (Toto znie morbídne… ale pamätaj, že technológia sama o sebe nie je ani dobrá, ani zlá.)

Toto všetko bude čoskoro technicky možné. Prvé pokusy Meta už ukázala – zatiaľ len v uzavretých laboratórnych podmienkach, no s jasným smerovaním do Quest ekosystému.

Etické otázky: Si to ešte ty?

V momente, keď tvoj avatar vyzerá ako ty, hovorí ako ty a dokonca reaguje ako ty, vzniká otázka: Kde končí človek a kde začína digitálna entita?

Meta samozrejme tvrdí, že všetko je anonymizované, zabezpečené a pod kontrolou. Ale stačí si spomenúť na škandály z Facebooku a je jasné, že dôvera v Meta ako správcu vašej digitálnej identity bude slabým článkom.

Ďalší problém je: Čo ak niekto použije tvojho avatara bez tvojho súhlasu? S rozšírením technológie môže dôjsť k digitálnym podvodom, deepfake avatarom alebo dokonca krádežiam identity vo VR. Zákony na to ešte nie sú pripravené.

Výhody, ktoré sa ťažko odmietajú

Napriek všetkým otázkam má technológia Codec Avatars obrovský potenciál:

  • Realistická komunikácia vo VR – najmä pre vzdialenú prácu, školenia a terapiu.
  • Zábava a hry – tvoje výrazy sa prenesú do sveta hier. Predstav si Beat Saber, kde ťa uvidia škodoradostne sa smiať po tvojej výhre.
  • Tvorba obsahu a ochrana identity – youtuberi môžu vystupovať ako svoj digitálny dvojník, bez nutnosti ukázať skutočnú tvár.
  • Nové možnosti pre ľudí so zdravotnými obmedzeniami – napr. osoby, ktoré nemôžu hovoriť, môžu „komunikovať“ cez avatar s prepojením na AI.

Realistická prítomnosť – nový štandard Meta Quest?

Ak si pamätáš, ako vyzerali avatary v prvých verziách Horizon Worlds, pôsobili skoro až parodicky. Bez nôh, s krútiacimi sa rukami a komiksovou tvárou. Ale teraz smerujeme k bodu, kde budeš v digitálnom svete nielen prítomný, ale skutočne prítomný. Nielen reprezentovaný, ale digitálne zosobnený.

Meta Quest 4 alebo Quest Pro 2 pravdepodobne prinesú túto novú éru. Avatary budú štandardne vyzerať ako ich používatelia. Tým sa úplne mení paradigma – z „karikatúrneho“ VR na teleprítomnosť, ktorá klame mozog.

Chceš byť vo VR sám sebou… alebo niekto úplne iný?

Kým kedysi boli avatary spôsobom, ako sa „hrať na niekoho iného“, dnes sa z nich stáva nástroj, ako byť sám sebou aj vo virtuálnom svete. A niektorí možno prvýkrát zažijú, aké je to „byť videný“ – ak nie v realite, tak aspoň vo VR.

Otázka teda neznie „Či?“ – ale „Kedy?“

Dušan

Dušan - šéfredaktor, ktorý tvrdí, že multitasking je mýtus... zatiaľ čo vedie tím, píše článok, pije latte a plánuje budúcnosť WySat Multimedia. Všetko naraz. Občas úspešne.

Avatar photo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *