Európska únia a Čína rokujú o minimálnych cenách čínskych elektromobilov namiesto ciel
Európska únia (EÚ) a Čína začali rokovania o možnosti nahradiť existujúce dovozné clá na čínske elektromobily systémom minimálnych cien. Tento krok by mohol zmierniť obchodné napätie medzi oboma stranami a zabezpečiť férové podmienky na trhu s elektrickými vozidlami v Európe.
Prečo EÚ zaviedla clá na čínske elektromobily?
V októbri 2024 EÚ uvalila dodatočné clá na dovoz čínskych elektromobilov, ktoré sa pohybovali od 7,8 % pre Teslu až po 35,3 % pre štátneho výrobcu SAIC. Tieto clá sa pripočítali k štandardnému 10 % dovoznému clu, čím sa celkové zaťaženie niektorých čínskych výrobcov vyšplhalo až na 45,3 %. Dôvodom bolo podozrenie, že čínska vláda nespravodlivo dotuje svojich výrobcov, čím narúša hospodársku súťaž v EÚ.
Nový návrh: Minimálne ceny namiesto ciel
Namiesto ciel sa teraz diskutuje o zavedení minimálnych cien, za ktoré by čínski výrobcovia mohli predávať svoje elektromobily v EÚ. Tento systém by mal zabrániť predaju vozidiel za dumpingové ceny a zároveň umožniť čínskym firmám zachovať si ziskovosť. Podobný model bol v minulosti použitý pri dovoze solárnych panelov z Číny, avšak vtedy sa objavili problémy s jeho vymáhateľnosťou.

Reakcie a obavy
Nemecké automobilky a priemyselné združenia privítali rokovania o minimálnych cenách, keďže sa obávajú obchodnej vojny s Čínou, ktorá je pre nich dôležitým trhom. Na druhej strane, niektorí experti upozorňujú, že zavedenie minimálnych cien môže byť ťažko kontrolovateľné a čínski výrobcovia by mohli hľadať spôsoby, ako tieto pravidlá obísť.
Čínski výrobcovia expandujú v Európe
Čínske automobilky ako BYD, Geely či SAIC už plánujú alebo realizujú výstavbu výrobných závodov v Európe. BYD napríklad buduje továreň v Maďarsku, Geely spolupracuje s poľským projektom Izera a SAIC hľadá vhodné miesto pre svoj závod. Tieto investície môžu pomôcť čínskym firmám obísť dovozné clá a zároveň vytvoriť pracovné miesta v EÚ.
Záver
Rokovania medzi EÚ a Čínou o minimálnych cenách čínskych elektromobilov predstavujú snahu nájsť kompromisné riešenie, ktoré by zabezpečilo férovú hospodársku súťaž a zároveň umožnilo čínskym výrobcom prístup na európsky trh. Výsledok týchto rokovaní bude mať významný vplyv na budúcnosť elektromobility v Európe.